Vi har fått et nytt nettsted, gå dit.

askerspeiderne.no Byttetorget

Roverhula
Bilde 21.10.2011 09:16

På tur i Birke­beinernes fotspor
Tekst: Tina / Foto: Tina"

Roverne sitter igjen med en fantastisk tur bak seg, hvor alle holdt humøret på topp, masse gnagsår, vannblemmer og sårbeinhet minst en uke til. Dette var en helg de alle kommer til å huske lenge!

Mistet nøkkel til oppbevaringsboksen
Fredag i fire-tiden dro 4 av 5 rovere oppover mot Rena for å følge Birkbeinernes fotspor. Etter en kjapp matbit i sentrum bar det i vei, kun 1,2 mil oppover til Skramstadseter var målet. Mot slutten av distansen tok Dev oss igjen med taxien, han hadde fått fikset nytt utstyr og var klar for tur etter at NSB ikke ville utlevere utstyret hans fra en oppbevaringsboks på stasjonen. Da vi hadde gått i 2,5 timer nådde vi frem. Soveposene kom fort ut og vi gikk en kald natt i møte. Etter å ha hørt mye flott om det nye, lette, fine liggeunderlaget til Kristian var det ganske så artig da han trakk ut et 'eskimo-underlag' (lite, oppblåsbart underlag som er formet etter kroppen, meget smalt nede ved bena) til sin egen og alles store overraskelse. Han hadde på forhånd sørget for å fortelle hvordan han IKKE skulle ha et slikt underlag. Dagens lekse: Sjekk nytt utstyr før du tar det med på tur...

Har dere gått dere bort?
Etter en kald natt bak skiltet ved Skramstadseter kom vi oss opp, pakket sammen og trasket i vei. Jo nærmere Lillehammer desto mer snø... Planen var i utgangspunktet å holde en 50-10 tidsplan, noe vi stort sett fulgte gjennom lørdagen. På starten av dagen var humøret meget bra (flere bilder, ventet med pause til en solflekk, tok oss tid til å promotere schærpåss osv.) mens vi gjennom dagen ettersom vi ble mer og mer slitne tok pausene med en gang 50 minutter var gått, bildene ble det færre av og gåingen ble mer fokusert. Ved Bringbusætra ble lunsj nr 1 spist. Da vi møtte en elgjeger var spørsmålet hans ""Har dere gått dere bort?"" Men neida, vi var bare en glagjeng på vei fra Rena til Lillehammer :)

Fristende med varm mat
Etter å ha gått i mangfoldige timer var det deilig å se på kartet at vi sneglet oss mot Lillehammer. Kartet viste symboler for spisesteder, butikk ++ ved Ljøsheim. Vi var innstilt på at det antageligvis var stengt da klokken nærmet seg halv sju. Gleden var derfor stor da vi så at kroa krydde av folk, nå skulle det bli deilig med litt varm mat og en stol å sitte på! Men kroen var stengt til privat rakfisklag, dørene ble låst så noen stakkars speidere fikk ikke engang lov å komme inn på do. Etter at lunsj nr 2 var inntatt bar veien videre mot Snørvillen som var planlagt overnattingsplass. Innen vi skulle begynne å gå igjen var det blitt mørkt, da kartet var utdetaljert med mye hytteutbygging i området rådet det usikkerhet hvor vi skulle gå. Da vi prøvde å kommunisere med menneskene på rakfisk-festen var det ikke mye fornuft å få, etter å ha fått beskrevet 3 ulike veier, blitt fortalt at vi var gale som gikk så lagt og i grunn blitt enda mer rådløse endte vi opp med å banke på en hytte for hjelp. Men de visste heller ikke, så vi tuslet avgårde, ikke lenge etter fikk vi sånn ca peiling på hvor vi var og da ble det kompasskurs i mørket gjennom myra, i mørket - en uforglemmelig opplevelse!

Bjørnespor
Etter å ha gått i 12 timer slo vi leir like nedenfor Snørvillen, med erfaring fra forrige natt ble dette en natt hvor vi sov mye tettere - og var mye varmere! Søndag morgen sto vi opp til tåke - utsikten vi hadde håpet på fikk vi dessverre ikke med det første. Men vi kjempet oss ut av posene, pakket sammen og nøt frokost på toppen av Snørvillen, 995 m.o.h, høyeste punktet i området. Sjusjøen var neste mål, derifra var det ""bare"" 2 mil igjen. Løypen fra Snørvillen til Sjusjøen var dårlig merket, ble litt kompasskurs gjennom myr her også. Men det tok oss ut på naturopplevelser hvor vi blant annet møtte på elg som hadde klart å rømme unna jegerne :) Andre dyr vi møtte på gjennom turen var rype og orrfugl og spor fra både bjørn, jerv og hare.

Stivbeint og kalvbeint
Gleden var stor da vi nådde Sjusjøen, etter en god pause i en varm cafe bar turen nedover. Da vi reiste oss opp og begynte å gå igjen var vi meget stivbeinte og kalvbeinte for å si det sånn. Etter å ha gått betydelige timer på lørdagen hadde vi alle følelsen av å tråkke barbeint på glasskår, men søndagen var denne følelsen borte, smerteterskelen var økt betydelig og alle var nå så bestemte på å komme seg frem til Lillehammer. En mann vi gikk forbi lurte på om vi var litt støle, vi så ut som en gjeng som ikke kunne gå, for å si det mildt. Selvom de siste to milene antageligvis var de to letteste terrengmessig, var disse også noen av de tyngste. Gnagsår, vannblemmer og sårbeinthet var historie, nå var det ren vilje som drev oss! Etter en 7-8 timers vandring fra vi sto opp kom vi endelig til Lillehammer! Gleden var stor i det vi så den hoppbakken og Olympiaparken vokse opp foran oss. Noen valgte å sette seg på første tog hjem, mens andre valgte å ta seg et velfortjent seiersmåltid på Peppes.

På vei til Rena - Lille­hammer (askerspeiderne.no 14.10.2011)
Roverne skal på langtur - Bli med (askerspeiderne.no 28.09.2011)

Skriv ut

Bilde Siste info sommer­leir
Her finner du all praktisk informasjon om leiren

Bilde Over­booket flagg­borg
Stas å gå i flagg­borgen rundt Skau­gum på 17. mai

Bilde Stifinner­leir 17-19. juni
Klart for egen sti­finner­leir på Strand­heim

Bilde Leirens eldste deltaker
70 år og på leir for første gang siden 1987

Bilde Førere plan­legger i Dan­mark
Program­met for høsten legges

Bilde Kylling med salat på tur
Auriga har laget mat til kokke­merket

Hvem-hva-hvor

Bilde Siste info sommer­leir
Her finner du all praktisk informasjon om leiren

Bilde Dagen før dagen - hva skjer i morgen?
Ta imot underet

Bestill Kano
Gapahuken
Bestill Gapahuken

Gi grasrotandelen til oss Byttetorget Tips oss Lyst til  bli speider?